PDF

 

De Wilde Honden zijn metaforen voor de liefde. Zij staan er om bekend mensen makkelijk te verscheuren, en dat is ook wat de liefde kan doen. Denk bijvoorbeeld aan een sterfgeval, een stukgelopen relatie of iemand in grote nood zien die je niet kan bereiken.

 
De liefde doet pijn, als een bijtende hond, en ook het misverstand bijt, want zoals er het spreekwoord "Liefde is Blind" kun je elkaar al heel snel verkeerd begrijpen en verkeerd uitleggen.
 
Door religie, in de naam van God, zijn veel mensen door vooroordelen om het leven gebracht, door zogenaamde "liefde" tot God, wat dan een valse liefde is, en ook een soort Wilde Hond. In de naam van "Liefde" worden er grote misdaden gepleegd. Vaak is liefde ook erg egoïstisch.
 
Dit thema wordt verder uitgewerkt in het boek "Wilde Honden", wat een mengeling is van nieuwe verhalen, oude verhalen, en nog niet eerder gepubliceerde verhalen van het begin van het millennium. Hierin wordt er aandacht besteed aan het zogenaamde "noëtiseren", een term bedacht door mijn scheikunde leraar van vroeger, en wat betekent : tot een meer poëtische uitleg komen van bijbel-gedeeltes, omdat ook de bijbel al oorspronkelijk geschreven was in poëtische talen. Hij stelt ook dat het door de afstand van de culturen onmogelijk is om precies te weten wat de oorspronkelijke bedoeling was van de bijbelschrijvers, en dat daar in de kerken veel te makkelijk (te "Nederlands") over wordt gedacht, alsof ze "God", of één van de bijbelse personages in hun broekzak hebben zitten. Zijn vader was dominee, dus hij bleef over dit soort zaken denken, en heeft grote delen van de bijbel "genoëtiseerd". Dit woord komt van Noach in het Latijns, Noe, die ook alle dieren sorteerde twee aan twee om ze tot de ark te brengen.
 
Noëtiseren betekent ook dualistisch bekijken, omdat elke diersoort een mannetje en een vrouwtje heeft, dus twee polen. Als je bent aangevallen, gebeten, door wilde honden, of de honden van de liefde, dan mag je daar ook anders naar kijken. Dat is het wonder van de poëzie dat alles dubbele betekenissen heeft, paradoxaal.
 
Dit gaan we ook met de bijbel doen, en zo was het ook oorspronkelijk in de context van die culturen. Er is heel veel om recht te zetten, want kinderen vandaag de dag worden helaas gebrainwashed door starre, eenzijdige westerse theologie die is afgeweken.
 
Zo gebeurt dit in het boek "Wilde Honden" met bijvoorbeeld Izebel en Judas. In het verleden zijn wij al diep in de grondteksten bezig geweest met Izebel, en hebben dat onderwerp behandeld, en zij is dus niet een zuiver negatieve entiteit.
 
In het boek "Wilde Honden" wordt dit ook aangehaald in het verhaal : "Het Roodborstje". Ook de Jezus legende wordt vaak heel eenzijdig gebracht in de kerken dat Judas altijd de slechterik is, maar in de gnostische verhalen heeft Judas ook een veel positievere betekenis, veel metaforischer, waar het boek "Wilde Honden" ook mee verder gaat. In de Tweede Bijbel wordt op veel plaatsen de bijbel als een spiegelboek gebruikt. Dat is ook veel gezonder. Zo is er een cyclus waarin het gezichtspunt telkens verandert, en waar je klaar kunt komen met onderwerpen. Het is een natuurverschijnsel van genezing, van transformatie, als de golven van de zee. 
 
Het boek "Wilde Honden" gaat over relatie-problemen, en over verlies, en werkt deze metafoor verder uit. Alles gaat om het houden van balans. We steken onze kop niet in het zand, en we moeten blijven strijden tegen het kwaad, maar dan moeten we ook tot een dieper begrip komen. In het verhaal het Roodborstje zien we dan ook een poëtische kant van het verhaal van Izebel, wat dan verder gaat in het verhaal erna, want daarin wordt de Jezus-Judas verhouding onder de loep genomen en genoëtiseerd. Mijn scheikunde leraar deed dat vroeger al met de slang in het paradijs.
 

Noëtisering kan heel bevrijdend zijn om ook de andere kant van het verhaal te zien. Een verhaal is altijd multi-functioneel en geen wachtwoord. Het verhaal is een rad dat altijd draait, als een orakel.

 
Het  verhaal "Liefdeslittekens" is geïnspireerd door het lied Lousiana 1927 over de watersnoodramp daar, door Randy Newman wat in 1974 uitkwam. Ik groeide op met dat lied, en het was altijd als een dominee die langskwam voor huisbezoek. De thema's komen ook weer terug in het verhaal. Let wel : Alle verhalen in de Tweede Bijbel, en dus ook dit boek, zijn dromen en visioenen die komen vanuit de hogere wereld, met een diepere betekenis.
 
 
 
Avond Danser
Het Roodborstje
Het Roodborstje van Jezus
Bloeddruppels in de Sneeuw
Liefdeslittekens
Wilde Honden
Wilde Honden II
De Wilde Hond
De Groene Verlichting - Bevroren Dromen
De Korachs-kinderen
De Alverzoening van Perlottia
De Wond en het Litteken
Het Sebek-Mysterie
De Terugkeer van Canon
Het Ei van Mammon